Wednesday, September 7, 2011

Kuidas me rohkem vett jooma hakkasime?

Vesi on tervisele kasulik, seda teavad vist kõik. Aga mitte igasugune vesi. Mina mõtlen siin puhast vett. Kõiksugused maitseveed ja muud "ime" veed tänases loos tähelepanu ei saa.

Ükskord räägiti mulle, et alati kui mul tekib tunne, et kõht on tühi, ei pruugi see üldse seda tähendada. Organism püüab hoopis öelda, et ta tahab juua, mitte süüa. Eks oma keha peab õppima kuulama ;) Vahest võib peavalu või väsimuse põhjuseks olla just veepuudus.

Enne iga söögikorda võib juua klaasi vett, sest see täidab mao ja nii väheneb ülesöömise oht. Vahest olen hommikuti esimese asjana klaasi sooja (mitte tulist) vett ära joonud, et seedimist ergutada. Ja see mõjub väga kiiresti :)

Päevas soovitatakse juua kuni 2 liitrit vett. Minu jaoks on seda päris palju. Kogu aeg ei ole ju janu. See kogus on soovitatav päeva peale ära jaotada ehk juua sageli ja väikeste koguste kaupa. Sel suvel tehti mulle pakkumine, millest ei olnud mõtet keelduda. Nimelt pakuti kaheks kuuks tasuta joogivett proovida. No miks mitte :) Kuna meie kraanivesi juua ei kannata, siis senimaani ostsimegi poest 5 liitriste anumatega vett. Tunnistan, et see oli suhteliselt tüütu ja keskkonnale ebasõbralik tegevus.

Olime tegelikult hiljuti mitmendat korda arutanud, et võib olla peaksime koju joogiveeseadme tellima, aga jõuti ette. Vahest on hea mõne otsusega oodata.

Kui vesi koju toodi, siis sellega kaasnev mugavus on lihtsalt super. Käisime kogu aeg masina juures vett võtmas. Tänaseks on see muutunud igapäevaseks iseenesest mõistetavaks tegevuseks. Kõige rohkem olen rahul sellega, et nüüd joome me palju rohkem vett kui varem. Kui varem oli päevane kogus kuskil 0.4 liitrit, siis nüüd on see tõusnud vähemalt 1 liitrini päevas. Nüüd on meil olemas ideaalne võimalus juua mugavalt puhast vett, mis on pärit Eestist.

Üks veepudel on 19l ja sellest jätkub kahele inimesele 10. päevaks.

Sellel illustratiivsel pildil on näha, millised on vee funktsioonid meie kehas.

Functions of Water in The Body


Functions of Water in the Body
Pilt on võetud siit

6 comments:

tihane said...

2 liitrit vett ei soovita ükski arst eesti kliimas iga päev juua. kõike ei tasu ameerikast üks ühele ka üle võtta, arvestamata meie olusid. liigne veejoomine on samamoodi kahjulik nagu liiga vähene joomine.

Gea said...

Kirjutasin, et päevas soovitatakse juua KUNI 2 liitrt vett. See on hoopis teine asi kui iga päeva 2 liitrit vett juua.

Kõik inimesed on erinevad ja seetõttu on ka päevased kogused inimeste kohta erinevad. See oleneb vanusest, tervisest, kas tehakse trenni jne.

Sellega olen nõus, et liigne vee joomine on kahjulik. Asju tuleb ikka mõistusega võtta.

Anonymous said...

Aga kas pudelis vesi pole just kahjulikum? Kas sealt plastist ei tule vette midagi? Oled uurinud?

Gea said...

Ma ei ole selle teema uurimisega tegelenud. Seepärast ei oska praegu täpset vastust anda.

Aga kuna need vee kanistrid on korduvkasutuses, siis teenust pakkuva firma kodulehel on kirjas selline info: "Tühjade pudelite töötlus algav enne villimismasinat, kus operaator kontrollib,
et pudelitel ei oleks mehaanilisi kahjustusi, eemaldab vajadusel suurema välise mustuse.
Seejärel pannakse pudel villimismasinasse, kus ta läbib leotamise, pesu, desinfitseerimise ja loputuse tsoonid vahepealse nõrgumisega.
Lõplik loputamise toimub juba töödeldud veega. Sellele järgneb täitmine, korgistamine ja markeerimine."

Risto Uuk said...

Iga kord, kui sul "nälg" tekib, ei pruugi sul tõepoolest energiavajadust olla. Vahel näitab see janu, teinekord võib see olla lihtsalt emotsioonidest tingitud (igavus, kurbus, ärevus). Kui paljud inimesed tänapäeva mõistes näljatunnet üldse tunnevad? Ma teen aeg-ajalt 1-päevaseid paastumisi ja isegi siis ei saa ma tegelikult öelda, et mul näljatunne on -- see on pigem lihtsalt toiduisu ja toitainetevajadus.

Igasugune "joo nii ja nii palju vett päevas" nõuanne on kasutu, sest seda on võimatu öelda, kui palju keegi vett päevas vajab. Janu peaks üsna efektiivselt sind jooma juhtima -- peaasi, et sa enda keha kuulad, mitte ignoreerid.

Kusjuures ma ise ka vahetasin just plastikpudeli klaaspudeliga. Ostsin lihtsalt ühe Borjomi veepudeli ja nüüd on mõnus seda igale poole kaasa võtta.

Gea said...

Tänan, et oma mõtteid jagasid.

Söömine on minu arvates ka lihtsalt üks harjumus - mida rohkem süüa, seda rohkem söömegi, sest oleme nii harjunud ja vastupidi.

Klaaspudeli mõte on väga hea ja kindlalt parim valik.